Who is the King!

Viktor Frešo

About This Project

WHO IS THE KING?

od 12. do 26. júna v Galérii NOVA

 

Autor, Viktor Frešo, sa necháva sa fotografovať mediálne známymi ľuďmi Čiech a Slovenska. Slávna osobnosť sa stáva spoluautorom fotografie, na ktorej je Viktor Frešo v obleku – prototyp usmiateho mladého úspešného muža.

 

Koncept Viktora Freša

História Projekt mojej diplomovej práce úzko nadväzuje na moju doterajšiu tvorbu, ktorú realizujem od začiatku svojho štúdia na vysokej škole. Témou projektu je autoportrét – téma, ku ktorej sa v rôznych obmenách neustále vyjadrujem. Dalo by sa povedať, že k autoportrétu sa mnohí umelci neustále vracajú napriek tomu, že ide o overenú tému.

 

Žiadnemu autoportrétu totiž nemožno uprieť autenticitu – je autentický v rámci samotného zobrazenia umelca. Vo väčšine prípadov je to akási ulica nevedúca nikam inam než k sebe samému – ktorýmkoľvek smerom sa po nej vydáte. Téma je teda pomerne často v umení realizovaná, od renesancie až po súčasnosť, no v mojom prípade nejde len o zachytenie fyzickej podoby, ale skôr o prácu so seba prezentáciou, seba popularizáciou, až seba glorifikáciou. V tejto práci sa z môjho pohľadu odráža niekoľko polôh.

 

1. Parazitovanie na popularite niekoho slávneho nemusí byť jednoznačne negatívne alebo pozitívne, je skôr akási overená cesta, alebo podkopávanie mediálnej politiky aj tým, že je s ňou narábané ako s tvárnym materiálom – ako je farba, kameň, či video. Je nastavením zrkadla plytkým a často skorumpovaným pravidlám výberu a manipulácii mediálnej slávy. Kľúčom k výberu jednotlivých osobností je ich mediálna popularita v rámci Československa. Mediálne prostredie je plné inšpirujúcich podnetov a ja sa doň rád situujem a prezentujem sa v ňom, čím prekračujem prah svojho ateliéru a realizujem sa v širšom kontexte.

 

2. Image – použitie úspešného image dnešnej doby. Oblek je médium samo o sebe. Človek prezentujúci sa v istom image môže často ľahšie dosiahnuť veci, o ktoré má záujem – či už v prostredí biznisu alebo kdekoľvek inde. Táto skutočnosť sa aj v mojom prípade preukázala. Oblek robí človeka sociálne prijateľnejším a dodáva vážnosť tomu, čo požaduje. Množstvo ľudí založilo svoju slávu či úspešnosť na image, a to aj napriek tomu, že za nimi často nie je nič a nikto.

 

3. Kurátorský projekt. Moja práca umožňuje niekoľko uhlov pohľadu. Jednou z možností vnímania je to, že v podstate ide o kurátorský projekt. Tým, že umelcov, ktorých vyberám, predstavujem ako fotografov a prezentujem v prostredí, v ktorom sa skoro vôbec nepohybujú, sa stávam kurátorom projektu. Kľúčom k výberu jednotlivých osobností je ich mediálna popularita v rámci Československa. Zámerne som si vyberal ľudí, ktorí sú rokmi preverenými osobnosťami; etablovanými umelcami a nie sezónnymi stars. Môj vkus a osobný pohľad na jednotlivých umelcov nehral rolu – moje vnímanie kvality ich tvorby muselo byt potlačené v prospech projektu. Nie je možné byť fanúšikom všetkých zúčastnených celebrít.

 

4. Autorstvo. Ďalším veľmi dôležitým aspektom projektu je otázka autorstva a môjho vzťahu s daným človekom. V umeleckej praxi sa stretávame s rôznymi prístupmi k autorstvu, napríklad už v tvorbe minimalistov je idea, realizácia a prezentácia uskutočnená rôznymi ľuďmi. Iný človek projekt vymyslí a prezentuje, iný ho realizuje. V mojom prípade spolupracujem od idey, realizácie až po prezentáciu celého projektu spolu s konkrétnou osobnosťou, čím sa otázka autorstva posúva do značne inej dimenzie. Ja som autorom myšlienky, on je autorom fotografie, ja realizujem print fotografie, ktorú on realizoval tým, že stlačil spúšť, ja prezentujem jeho aj seba, keďže uvádzam pod fotografiou jeho meno. Naše pozície sú úplné rovnocenné – stávame sa autorskou dvojicou a to je v tomto projekte úplne zásadné. Medzi mnou a daným človekom sa odohráva spolupráca, ktorá často trvá len niekoľko sekúnd, pričom produkt týchto stretnutí je vlastne naše dielo. To, čo medzi nami vzniklo, je stretnutie, ktoré ma nesmierne obohacuje (a často aj dotyčnú osobnosť). Mám možnosť zažiť pár chvíľ jeho života, nasať jeho charizmu a inšpirovať sa okolnosťami a prostredím, kde sa stretnutie odohráva, prípadne v ktorom žije či pracuje.

V prvom rade robím prezentáciu svojich fotografií, ktoré fotografujú slávni ľudia. Nie je podstatná kvalita fotografií, ani ich vlastná tvorba, ale popularita a mediálna sila ich mena a osobnosti. Počas realizácie týchto fotografii som zažil asi najbohatší rok môjho umeleckého života. To, čo som s týmito ľuďmi zažil a videl, to, ako som sa k ním dostával a čo som z nich cítil, ma nesmierne obohatilo a to aj v prípadoch, keď ma niekto jednoducho odmietol fotografovať.

 

Viac info na www.viktorfreso.com

Category
2006